Didaktika matematiky
Garant oboru: prof. RNDr. Josef Molnár, CSc.
Garantující pracoviště studia: Katedra algebry a geometrie
Charakteristika oboru:
Je určen studentům, kteří chtějí získat vědeckovýzkumné kompetence v oblasti didaktiky matematiky. Studium zahrnuje soubor disciplín matematických, pedagogicko- psychologických a disciplíny z oblasti didaktiky matematiky. Garantujícím pracovištěm je Katedry algebry a geometrie Přírodovědecké fakulty UP s pěti profesory a pěti docenty, na didaktiku matematiky jsou zaměřeni tři docenti a tři odborní asistenti, CSc. nebo Ph.D. Výzkumná, odborná, publikační a popularizační činnost oddělení didaktiky matematiky a elementární matematiky KAG PřF UP je dlouhodobě zaměřena na několik základních témat. V oblasti teorie tvorby a hodnocení učebnicí vznikají na katedře kromě publikací (např. k tématu klíčové kompetence v učebnicích matematiky) nové učebnice matematiky, členem katedry je i hlavní autor kompletní sady učebnic matematiky pro 1. -9. ročník, byly vyprodukovány též metodické příručky, sbírky úloh, učebnice pro střední školy a další studijní materiály. V oblasti teorie tvorby a hodnocení matematických úloh a péče o talentované žáky jsou na katedře zaznamenány nejen teoretické, ale i praktické výstupy, členové katedry jsou řešiteli dvou grantů MŠMT a dvou grantů nadace Open Society Fund v této oblasti, iniciátory vzniku, garanty, pořadateli i pravidelnými vystupujícími na podzimní škole a mezinárodním workshopu MAKOS, významnými činovníky v oblasti MO a Matematického klokana, a to jak na úrovni české republiky, tak i v zahraničí. V oblasti humanizace matematického vzdělávání a technologie vyučování matematice získala a obhájila katedra dva granty MŠMT. Členové katedry se zabývají též otázkami prostorové představivosti, matematizací reálné situace a matematickým modelováním, využitím statistických i jiných metod v didaktickém výzkumu a dalšími oblastmi z didaktiky matematiky. Patnáctiletou tradici má i pravidelný vědecký seminážř zaměřený na didaktiku matematiky. Na katedře pracuje redaktor pro matematiku a redaktor pro informatiku časopisu pro učitele Matematika - fyzika - informatika. Na velmi dobré úrovni je i publikační činnost učitelů garantující katedry, členové katedry jsou dlouholetými úspěšnými řešiteli výzkumných záměrů, grantů i zahraničních projektů (viz Osobní listy). Oddělení didaktiky matematiky a elementární matematiky spolupracuje v rámci projektů EU i mimo ně s několika zahraničními universitami, zejména ve Velké Británii, Rakousku, Polsku a na Slovensku (např. Sunderland, Vídeň, Graz, Toruň, Katovice, Nitra).
Výuka většiny předmětů studijního oboru je zajištěna kvalifikovanými vysokoškolskými učiteli, převážně profesory a docenty. Předkládaný studijní obor je koncipován na základě dlouholetých zkušeností pracoviště s pregraduální přípravou učitelů a logicky navazuje na magisterské studium učitelství matematiky pro základní a střední školy. Pracoviště dlouhodobě spolupracuje s JČMF i MŠMT, Pedagogickými centry a učiteli matematiky na školách, což umožní propojení teorie s pedagogickou praxí a zpětnou vazbu pro permanentní zajištění kvality studijního programu.
Profil absolventa:
Absolvent si osvojí důležité aspekty moderní didaktiky matematiky. Osvojí si kompetence plánovat samostatnou výzkumnou činnost, zpracovávat grantové projekty, formulovat vědecké cíle takových projektů a hledat teoretické a experimentální metody k jejich řešení. V rámci toho si rozšíří dovednosti ve vyhledávání zdrojů vědeckých informací v časopisech a databázích fyzikálních a pedagogicko-psychologických. Prohloubí své dovednosti ve zpracování literárních rešerší, naučí se kriticky hodnotit výsledky vlastní i závěry druhých autorů. Důležitým prvkem této vědecké přípravy je zvládnutí schopnosti odborně komunikovat v cizím (zejména v anglickém) jazyce a prezentovat výsledky své práce na odborných seminářích a vědeckých konferencích. Absolvent doktorského studia bude interdisciplinárně zaměřený specialista, který se bude orientovat v didaktice matematiky, moderní matematice, teorii vzdělávání, školské vzdělávací politice, psychologii, filosofických aspektech přírodních věd a vzdělávání. Studium a vědecká příprava jsou směrovány k dosažení maximální adaptability pro řešení koncepčních otázek a problémů teoretického i aplikačního charakteru. Absolvent bude schopen řešit odborné problémy ve teorii i praxi vzdělávání v matematice, být pro-aktivní v implementaci vzdělávacích trendů, prognózovat další vývoj v matematickém vzdělávání, vytvářet modely matematického vzdělávání, koncepčně pracovat v oblasti kutikulární tvorby a podílet se na rozvoji teorie vyučování matematice jako vědecké disciplíně. Absolventi naleznou uplatnění na katedrách didaktiky matematiky vysokých škol, na vědeckých pracovištích doma i v zahraničí, na odpovědných místech v pedagogických institucích a vyšších odborných školách.
Požadavky k přijímacím zkouškám:
Přijímací zkouška odpovídá rozsahu státní závěrečné zkoušky v oboru Učitelství matematiky pro střední školy dvouoborového navazujícího magisterského studijního programu. Dále uchazeč musí prokázat základní přehled o současném stavu teorie a praxe vyučování matematice. Požaduje se rovněž základní schopnost komunikace v anglickém jazyce, která se prověřuje překladem odborného textu.