Didaktika fyziky
Garant oboru: prof. RNDr. Danuše Nezvalová, CSc.
Garantující pracoviště studia: Katedra experimentální fyziky
Charakteristika oboru:
Je určen studentům, kteří chtějí získat vědeckovýzkumné kompetence v oblasti didaktiky fyziky. Studium připraví studenty na řešení transferu vědeckých poznatků do výuky fyziky. Zahrnuje soubor fyzikálních disciplín, zabývajících se teoretickými, experimentálními, aplikačními a technickými problémy moderní fyziky. Nedílnou součástí vědecké přípravy je i studium pedagogicko-psychologických disciplín z pohledu jejich současného rozvoje poznávání a výzkumu. Obsah studia je především zaměřen na transformaci vědeckého systému fyziky do didaktického systému, zdokonalování a inovace didaktického systému, zkoumání kvality fyzikálního vzdělávání, využití informační a komunikační technologie pro rozvoj fyzikálního vzdělávání a řešení dalších problémů fyzikálního vzdělávání nejen současných, ale i s ohledem na budoucí potřeby.
Výzkum v didaktice fyziky má na garantujícím pracovišti katedry experimentální fyziky a didaktiky fyziky Přírodovědecké fakulty UP dlouholetou tradici. Na katedře vznikají nové učebnice fyziky, sbírky fyzikálních úloh, didaktické testy, aplikace ICT a další studijní materiály. Byla zde vytvořena i řada nových učebních pomůcek pro fyziku, včetně učebních filmů a videoprogramů. Výzkum v oblasti fyzikálního vzdělávání je zaměřen zejména na potřeby škol v této oblasti, na další vzdělávání učitelů fyziky všech typů škol a na rozvoj didaktiky fyziky jako teoretické disciplíny. Katedra je také sídlem redakce celostátního časopisu pro učitele Matematika - fyzika - informatika. Toto pracoviště disponuje vynikajícími jak lidskými tak i materiálními zdroji. Všichni vyučující mají dlouhodobé zkušenosti s výukou. Předkládají vynikající výsledky vědecko-výzkumné činnosti, o čemž svědčí jak publikační činnost jednotlivých členů garantující katedry, tak i vysoká úspěšnost v řešení výzkumných záměrů, grantů a zahraničních projektů. Na pracovišti didaktiky fyziky hostují zahraniční profesoři, převážně z USA v rámci Fulbrightova stipendia. Pracoviště spolupracuje s mnoha výzkumnými týmy v zahraničí v univerzitních i jiných institucích. Výuka většiny předmětů studijního oboru je zajištěna vysoce kvalifikovanými vysokoškolskými učiteli, převážně profesory a docenty. Předkládaný studijní obor je koncipován na základě dlouholetých zkušeností pracoviště s pregraduální přípravou učitelů a logicky navazuje na magisterské studium učitelství fyziky pro základní a střední školy. Pracoviště dlouhodobě spolupracuje s FPS JČMF, ČŠI, MŠMT, Pedagogickými centry a učiteli fyziky na školách, což umožní propojení teorie s pedagogickou praxí a zpětnou vazbu pro permanentní zajištění kvality studijního programu.
Profil absolventa:
Absolvent si osvojí důležité aspekty moderní teorie didaktiky fyziky. Osvojí si kompetence plánovat samostatnou výzkumnou činnost, zpracovávat grantové projekty, formulovat vědecké cíle takových projektů a hledat teoretické a experimentální metody k jejich řešení.
V rámci toho si rozšíří dovednosti ve vyhledávání zdrojů vědeckých informací v časopisech a databázích fyzikálních a pedagogicko-psychologických oborů. Prohloubí své dovednosti ve zpracování literárních rešerší, naučí se kriticky hodnotit výsledky vlastní i závěry druhých autorů. Důležitým prvkem této vědecké přípravy je zvládnutí schopnosti odborně komunikovat v anglickém jazyce. Absolvent doktorského studia bude interdisciplinárně zaměřený specialista, který se bude orientovat v didaktice fyziky, moderní fyzice, teorii vzdělávání, školské vzdělávací politice, psychologii, filosofických aspektech přírodních věd a vzdělávání. Studium a vědecká příprava jsou směrovány k dosažení maximální adaptability pro řešení koncepčních otázek a problémů teoretického i aplikačního charakteru. Absolvent bude schopen řešit odborné problémy v didaktice fyziky, být pro-aktivní v implementaci vzdělávacích trendů, prognózovat další vývoj ve fyzikálním vzdělávání, vytvářet modely fyzikálního vzdělávání, koncepčně pracovat v oblasti kurikulární tvorby a podílet se na rozvoji didaktiky fyziky jako vědecké disciplíny. Absolventi naleznou uplatnění na katedrách didaktiky fyziky vysokých školách, vědeckých pracovištích doma i v zahraničí, na odpovědných místech v pedagogických institucích, decizní sféře a vyšších odborných školách.
Požadavky k přijímacím zkouškám:
- Znalost anglického jazyka: schopnost komunikovat a porozumět odbornému textu;
- Znalost fyziky a didaktiky fyziky v rozsahu magisterského studia učitelství fyziky.