Tyto stránky jsou zastaralé a nepředstavují aktuální webovou prezentaci Univerzity Palackého.
Pokud jste sem zabloudili omylem, aktuální web je https://www.prf.upol.cz/.
Portál  |  STAG  |  e-mail
English
Přírodovědecká fakulta UP

Didaktika chemie

Garant oboru: doc. RNDr. Marta Klečková, CSc.

Garantující pracoviště studia: Opens external link in new window Katedra anorganické chemie

Charakteristika oboru:

Doktorské studium didaktiky chemie je na rozdíl od magisterského studijního programu pro učitele chemie na školách koncipováno pro studenty, kteří mají zájem dalším studiem získat nadstandardní vědomosti v tomto oboru, který se zabývá všemi otázkami chemického vzdělávání včetně přenosu nejnovějších vědeckých poznatků do výuky chemie. Zahrnuje v sobě jak teoretické, tak i experimentální a aplikační problémy moderní chemie. Důraz je kladen zejména na souvislosti vědeckého systému chemie s didaktickými aspekty, na hledání cest ke zvýšení kvality chemického vzdělávání na všech typech škol (základní, střední, střední odborné, vysoké školy) včetně tvorby základních pedagogických dokumentů týkajících se chemického vzdělávání jako jsou rámcové vzdělávací programy, standardy učiva, učební osnovy, materiály pro státní zkoušku z maturity a další. Garantující pracoviště katedra anorganické chemie na PřF UP v Olomouci má dlouholeté bohaté zkušenosti v oblasti výzkumu i výuky didaktiky chemie (vývoj nových experimentů a pomůcek, inovace vzdělávacích programů pregraduální přípravy učitelů chemie, tvorba programů dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků v oboru chemie, evaluace chemického vzdělávání, tvorba nových učebnic chemie, příruček pro praktická laboratorní cvičení na všech typech škol, aplikace ICT, vývoj řady nových učebních pomůcek pro výuku chemie, včetně učebních videoprogramů). Katedra spolupracuje při řešení výzkumných úkolů zaměřených na vzdělávání v chemii jak s vysokými, tak i středními školami  u nás i v zahraničí, čímž je zajištěna zpětná vazba s pedagogickou praxí. Dlouhodobě probíhá spolupráce s dalšími vzdělávacími institucemi, jako je Národní institut dětí a mládeže MŠMT, Výzkumný ústav pedagogický, Národní ústav odborného vzdělávání a s Pedagogickými centry v regionu Morava. Studium je personálně dobře zajištěno zkušenými a graduovanými pedagogy, kteří mají bohaté zkušenosti v tomto oboru (úspěšní řešitelé výzkumných záměrů, řady grantů) a jsou zárukou vysoké kvality studia.

Profil absolventa:

Absolvent doktorského studia didaktiky chemie si osvojí všechny důležité aspekty moderní teorie chemického vzdělávání. Na rozdíl od absolventa magisterského studia získá rovněž schopnost plánovat samostatnou výzkumnou činnost v oblasti chemického vzdělávání, formulovat vědecké cíle, zpracovávat grantové projekty a hledat teoretické a experimentální metody k jejich řešení. V rámci toho si rozšíří dovednosti ve vyhledávání zdrojů vědeckých informací v časopisech a chemických a pedagogicko-psychologických databázích, prohloubí své dovednosti ve zpracování literárních rešerší. Naučí se kriticky hodnotit výsledky vlastní práce i závěry jiných autorů. Důležitým prvkem vědecké přípravy je zvládnutí schopnosti aktivně a odborně komunikovat v anglickém, popř. jiném cizím jazyce. Absolvent doktorského studia bude interdisciplinárně zaměřený specialista, který se bude orientovat v didaktice chemie, moderní chemii, teorii vzdělávání, školské vzdělávací politice, pedagogice, psychologii i filosofických aspektech přírodních věd a vzdělávání. Doktorské studium v oboru didaktika chemie připraví odborníky schopné řešit koncepční otázky a problémy teoretického i aplikačního charakteru.
Absolventi naleznou uplatnění na katedrách vysokých škol, zajišťujících výuku didaktiky chemie, vědeckých pracovištích doma i v zahraničí, na odpovědných místech v pedagogických a organizačně-správních institucích, na pracovištích MŠMT zabývajících problematikou přírodovědného vzdělávání a v oblasti celoživotního vzdělávání (např. pracovník školní inspekce, zástupce ČR v mezinárodních institucích zaměřených na výzkum přírodovědného vzdělávání, pracovník zodpovídající za další vzdělávání učitelů chemie a ostatních přírodovědných předmětů, řídící pracovník magistrátu odbor školství, koordinátor mezinárodních a domácích projektů v oblasti vzdělávání, apod.).

Požadavky k přijímacím zkouškám:

Předpokladem k přijetí na čtyřleté doktorské studium Didaktiky chemie je absolvování magisterského stupně učitelství chemie pro střední nebo základní školy, popř. studia odborné chemie na vysoké škole univerzitního nebo technického směru doplněného o studium učitelství chemie (rozšíření kvalifikace o pedagogickou způsobilost). Bližší informace o zaměření pracoviště v oblasti didaktiky chemie naleznou zájemci na webových stránkách Katedry anorganické chemie (http://agch.upol.cz). Předchozí učitelská praxe se nevyžaduje. Zkouška je komisionální, ústní a předpokládají se následující znalosti:

  • základní znalost obecné, anorganické a organické chemie v rozsahu magisterského studia
  • přehled o moderních trendech ve výuce chemie na středních a základních školách
  • znalost anglického jazyka resp. jiného světového jazyka (čtení a překlad odborného textu, jednoduchý rozhovor)
  • vystoupení uchazeče, v němž stručně zmíní představy o své práci v rámci doktorského studijního programu (předpokládá se samostatný tvůrčí přístup k výzkumné  práci v oblasti didaktiky chemie, vítána je publikační aktivita v tuzemských i zahraničních časopisech oboru).

Nahoru

Zpravodajství z UP
Vědecko-výzkumná centraVyhledávání studijních oborů na UPAbsolventi UP

Calendar of Events now only on Palacký University's  new webpages

Stránka aktualizována: 11. 11. 2015, Jiří Mazal