Nadaní žáci na 1. stupni ZŠ
Úvodní informace o nadaných
Nadaní žáci jsou velmi různorodá skupina. Od většiny svých vrstevníků se liší tím, že dříve, rychleji, snáze a lépe zvládají činnost v oblasti svého nadání. Liší se i mezi sebou, nejen druhem a mírou svého nadání, ale také např. vytrvalostí, zájmem a ochotou podřídit se autoritě.
Občas mívají některé vlastnosti, nepříjemné pro dospělé, ať už jsou jimi učitelé nebo rodiče. Na rozdíl od ostatních dětí kriticky hodnotí nebo i opravují práci nás, odborníků s dlouholetou praxí. Zpochybňují naši autoritu. Jsou schopni neustále nás něčím překvapovat, někdy i zaskočit. Často je nutno pohotově reagovat. Práce s nimi je jen zdánlivě jednoduchá.
Pro učitele i pro rodiče znamenají nadaní žáci permanentní „challenge“ neboli výzvu, nároky na tvořivost, zkoušku odolnosti. Více...
Dotazníky a formuláře pro identifikaci nadaných žáků, individuální vzdělávací plány
Didaktické testy jako jeden z nástrojů diagnostiky
V procedurách získávání informací pro hodnocení žáků se u nás stále častěji objevují didaktické testy. Didaktický test je prostředkem k ověřování vědomostí a dovedností žáků. Předností didaktického testu v porovnání s ústní zkouškou jsou srovnatelné podmínky zkoušení u všech žáků (Cihlář, 2007).
Pojem didaktický test není definován u všech autorů stejně. Autoři se však shodují v tom, že se jedná o zkoušku, která zjišťuje úroveň zvládnutí učiva u určité skupiny osob. Didaktický test se liší od běžné zkoušky tím, že je navrhován, ověřován, hodnocen a interpretován podle určitých, předem
stanovených pravidel. (Chráska, 1999). Didaktický test se obvykle vymezuje jako systematický postup (nástroj) měření vzorku výsledků výuky.
Standardizovaný didaktický test je vytvářen skupinou profesionálů a je důkladně ověřen. Tyto testy většinou vydávají specializované instituce, které poskytují testovou příručku pro uživatele. V ní se dočtou o vlastnostech testu. Nestandardizované testy (nebo též testy učitelské, neformální) si vytvářejí sami učitelé a slouží jim k jejich vlastní potřebě. U těchto testů se neprovádí všechny
kroky, které jsou běžné při přípravě a ověřování testů standardizovaných. Neověřovaly se na větším vzorku žáků, a proto nejsou známy všechny jejich vlastnosti. Zadání a další informace k testům naleznete zde.
Sbírka nestandardních úloh
Sbírka nestandardních úloh se může stát vhodným doplňkovým materiálem pro kreativního učitele při rozpracování jednotlivých tematických okruhů Rámcového vzdělávacího programu. V nově pojatém vzdělávacím obsahu se za základní cíl vzdělávání považuje rozvoj klíčových kompetencí žáků na příslušném stupni školy. Jsou považovány za komplexní, „nadpředmětové“ způsobilosti, využitelné v životě i v dalším vzdělávání. Především kompetence k učení a kompetence k řešení problémů je možné rozvíjet experimentováním, hledáním a objevováním nejen výsledků úloh, ale také cest a efektivních postupů k jejich řešení za použití dříve osvojených nebo nově nalezených matematických prostředků. Nestandardní aplikační úlohy a problémy se charakterizují jako takové úlohy, jejichž řešení může být do značné míry nezávislé na znalostech a dovednostech školské matematiky, ale při němž je nutné uplatnit také logické myšlení a úsudek. Mají výrazný motivační charakter, jeho smyslem je mimo jiné ukázat školskou matematiku jako zajímavý, přitažlivý předmět. Současně se při řešení matematických úloh a problémů, především kontextových (slovních) úloh s vhodnými náměty z prostředí žákům známého, využívá interdisciplinárních souvislostí.
Aktivity a miniprojekty
Projektová metoda je vyučovací metoda, odvozená z pragmatické pedagogiky a principu instrumentalismu. Žáci jsou jí vedeni k řešení komplexních problémů, získávají zkušenosti praktickou činností a experimentováním, učí se samostatně rozhodovat a plánovat, organizovat a kooperovat svou činnost, formulovat a obhajovat vlastní řešení. Ke splnění úkolu potřebují vyhledat mnoho nových informací, zpracovat a použít dosavadní poznatky z různých vyučovacích předmětů. Jejich práce ve škole není samoúčelná - výsledky projektů mají konkrétní a užitečnou podobu, jsou součástí reálného života. Projekty mohou mít formu integrovaných témat s přesahem do jiných vyučovacích předmětů a oblastí reálného života (např. rozvíjení finanční gramotnosti), praktických činností, vedoucích k vytvoření nějakého výrobku, výtvarného či slovesného produktu.
Jednotlivé aktivity a miniprojekty najdete v následujících odkazech:
Anlýza dostupné literatury
Zde naleznete analýzu publikací, které jsou využitelné pro práci s nadanými žáky a autoři je doporučují k prostudování.