Nadaní středoškoláci
PŘEDMLUVA
Předmluva má čtenáře uvést do situace. Proto se zdá paradoxní, že se píše až na závěr. Ale to už je zřejmé, co publikace obsahuje, co je tedy potřeba do předmluvy uvést.
Pracovní materiál, který máte právě k dispozici, je určen především učitelům gymnázií a dalších středních škol, kteří mají zájem pracovat s matematicky talentovanými žáky v inkluzivním prostředí třídy. Vznikl v rámci řešení projektu ESF, o němž se více dovídáte z části O PROJEKTU. Stěžejní částí je SBÍRKA ÚLOH s komentářem pro učitele, samozřejmě s VÝSLEDKY, která byla sestavena gymnaziálními učiteli právě pro práci s matematickými talenty. K jejich dalšímu rozvoji mohou posloužit též z valné části ověřené ŽÁKOVSKÉ PROJEKTY. Máte zde možnost se seznámit s tím, jak jsou v současné domácí i světové literatuře chápány pojmy TALEN A NADÁNÍ, k vyhledávání talentů se nabízí nominační DOTAZNÍK PRO RODIČE o projevech nadání jejich dítěte, FORMULÁŘ PRO UČITELE pro identifikaci nadaných a TEST TROJÚHELNÍKŮ. Jak bývá zvykem, LITERATURA obsahuje přehled použitých a dalších doporučených publikací, kde lze získat další informace, náměty a podněty pro práci s matematicky nadanými jedinci nejen na středních školách.
Jak již bylo uvedeno, jde o pracovní materiál, čemuž odpovídá i charakter zpracování textu. Doufáme však, že materiál bude pracovní i v tom smyslu, že pomůže učitelům usnadnit jejich nelehkou práci, že se stane opravdu vyhledávanou pracovní pomůckou.
RNDr. Eva Pomykalová
Mgr. Ivana Machačíková
Mgr. Dagmar Mannheimová
prof. RNDr. Josef Molnár, CSc.
RNDr. Jana Sušilová
Mgr. Vladimír Vaněk, Ph.D.
Zpracováno v rámci řešení projektu „Práce s talenty - Vyhledávání talentů pro konkurenceschopnost a práce s nimi“ č. CZ.1.07/1.2.08/02.0017. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
NADÁNÍ A TALENT
Ještě donedávna některé odborné publikace (př. Kalhous, Obst, 2002) citovaly názor, že nadaní se vyznačují především pozitivními vlastnostmi a charakteristikami, ale současná literatura již uvádí i řadu negativ. Starší výzkumy (L. Terman, M. Odenová, 1951, 1959 in Laznibatová, 2001) potvrzovaly, že nadané děti jsou nadprůměrné zdravím, energií a především aktivitou, neboť tyto vlastnosti jsou základem jejich potřeby podávat vysoké výkony v co nejširších oblastech jejich zájmů. Více...
Dotazníky a formuláře pro identifikaci nadaných žáků na střední škole
TEST TROJÚHELNÍKŮ
Test rovnostranných trojúhelníků (TP2) vychází z Testu čtverců (IQ test parciálních a kombinovaných schopností), tzn. daný nepravidelný rovinný útvar jedním řezem (pouze v představách) máme rozdělit na dvě části tak, aby po složení obou částí vznikl rovnostranný trojúhelník. použitelný pro určování úrovně geometrické představivosti žáků veku 15 – 17 let. Jeho autorkou je RNDr. Jana Slezáková, Ph.D. Kompletní test spolu s výsledky šetření autorky naleznete zde.
ŽÁKOVSKÉ PROJEKTY
Žákům a žákyním tříd zařazených do projektu byla předložena níže uvedená nabídka témat projektů. Projekty zadány v červnu 2011, prezentovány v říjnu a v listopadu roku 2011.
1. Trojúhelníky
2. Čtyřúhelníky
3. Trojúhelníky a čtyřúhelníky (jen pro 2. ročník a sexty)
4. Pravidelné mnohoúhelníky
5. Hvězdicové mnohoúhelníky
6. Mnohoúhelníky (jen pro 2. ročník a sexty)
7. Zlatý řez úsečky
8. Pythagorova věta
9. Pythagorova věta a věty Eukleidovy
10. Algebraické konstrukce
11. Souměrnosti
12. Matematici starého Řecka
13. Jiné matematické kultury než řecká
14. Matematika Mayů
15. Úlohy z lineárního programování
16. Dělitelnost
17. Prvočísla
18. Eratosthenovo síto
19. Řetězové zlomky
20. Hlavolamy
21. Algebrogramy
22. Magické čtverce
23. Hranol a jehlan (jen pro 2. ročník a sexty)
24. Platonova tělesa (jen pro 2. ročník a sexty)
25. Válec a kužel (jen pro 2. ročník a sexty)
26. Koule a kulová plocha (jen pro 2. ročník a sexty)
27. Sítě těles (pro 2. ročník a sexty)
28. Polynomické funkce (jen pro 2. ročník a sexty)
29. Kuželosečky (jen pro 3. ročník)
30. Důkazy
31. Číslo pí
32. Teorie grafů
33. Fraktály
34. Kruh
35. Statistické šetření
36. Tělesa
Ukázky projektů najdete na stránkách Gymnázia Zlín – Lesní čtvrť (www.gymzl.cz) ve složce Výuka – Matematika – Projekt – Žákovské projekty
SBÍRKA ÚLOH A VÝSLEDKY
Sbírka vznikla na Gymnáziu Zlín – Lesní čtvrť v rámci projektu ESF CZ.1.07/1.2.08/02.0017 „Vyhledávání talentů pro konkurenceschopnost a práce s nimi“ řešeným ve spolupráci s Přírodovědeckou fakultou Univerzity Palackého v Olomouci. Je určena především žákům středních škol s talentem na matematiku, kteří mají o matematiku hlubší zájem a chtějí si procvičit učivo střední školy na složitějších příkladech, a jejich učitelům.
Ve sbírce jsou jak původní příklady, tak příklady vybrané z učebnic a sbírek uvedených v přehledu literatury. Příklady jsou uspořádány tematicky a seřazeny tak, že tvoří skupiny vázané společnou vlastností. Pořadí témat odpovídá jejich zařazení v učebních plánech většiny gymnázií. Symbolika a terminologie použitá ve sbírce je v souladu s Názvy a značkami školské matematiky. Sbírka je opatřena metodickými poznámkami. Nedílnou součástí sbírky je soubor s výsledky úloh.
LITERATURA A STUDIJNÍ MATERIÁLY
Zde naleznete seznam publikací, které jsou využitelné pro práci s nadanými dětmi a autoři je doporučují k prostudování.