Nadané děti v MŠ
Jak poznáme nadané dítě?
Nadaní žáci jsou velmi různorodá skupina. Od většiny svých vrstevníků se liší tím, že dříve, rychleji, snáze a lépe zvládají činnost v oblasti svého nadání. Liší se i mezi sebou, nejen druhem a mírou svého nadání, ale také např. vytrvalostí, zájmem a ochotou podřídit se autoritě.
Občas mívají některé vlastnosti, nepříjemné pro dospělé, ať už jsou jimi učitelé nebo rodiče. Na rozdíl od ostatních dětí kriticky hodnotí nebo opravují práci nás, odborníků s dlouholetou praxí. Zpochybňují naši autoritu. Jsou schopni neustále nás něčím překvapovat, někdy i zaskočit. Často je nutno pohotově reagovat. Práce s nimi je jen zdánlivě jednoduchá.
Pro učitele i pro rodiče znamenají nadaní žáci permanentní „challenge“ neboli výzvu, nároky na tvořivost, zkoušku odolnosti. Více
Formuláře k identifikaci
Pracovní listy
Pracovní listy pro samostanou práci nadaného v inkluzivním prostředí třídy naleznete zde.
Metodický materiál k pracovním listům
Dítě může být nadprůměrné jak stabilně, tak jen dočasně. Jak je známe z vývojové psychologie, dítě se nevyvíjí rovnoměrně ani v oblasti tělesné, ani intelektové. V oblasti intelektové jako by se v určitém období nic moc nedělo, dítě do sebe „nasává“ podněty z vnějšku a díky novým zkušenostem najednou udělá v oblasti intelektové skok. Skok může znamenat někdy absolutní progres, jindy díky novým postupům, které dospělý nemusí zaznamenat, má projevy nejistoty nebo dělá drobné chyby. Skok nenastává u stejně starých dětí současně, u někoho je skok vyšší, u někoho delší a pozvolnější. Přirovnejme to k různým typům schodů a uvažujme i takové, jejichž plocha je šikmá - stoupající. V jeden moment najednou máme ve třídě dítě, které mezi vrstevníky vyčnívá a jeho reakce se jeví pozoruhodné. On to prostě malý zázrak je. Intelektový rozdíl mezi vrstevníky nemusí být tedy trvalý, pokud nejde opravdu o zcela výjimečné dítě (1,5 – 3 % populace), může to být jen otázka času, kdo z vrstevníků dosáhne skoku v době, kdy mezitím „náš skokan“ je na úrovni relativní stagnace - nabírá nové zkušenosti. Tento intelektový skok bývá zejména rodiči mylně interpretován jako trvalý stav: „Je lepší, než ostatní.“ Vyzdvihování této skutečnosti nad míru může mít své důsledky, které se nemusí projevit hned. Více...
Analýza literatury a dalších zdrojů
Zde naleznete analýzu publikací, které jsou využitelné pro práci s nadanými dětmi a autoři je doporučují k prostudování.